EU har kommit fram till att moçambikiska flygsäkerhetsmyndigheten inte håller måttet och inte kan garantera en oberoende säkerhetskontroll av flygplanen. De har därför bestämt att bojkotta alla flygbolag som är registrerade i Moçambique.
Vi har av ambassaden blivit informerade om beslutet och exempelvis ambassadpersonal får inte längre flyga LAM. Det förväntas ta minst ett år innan bristerna är åtgärdade och LAM är borta från svarta listan.
Det är ju utmärkt att det görs kontroller och att vi får information om principbeslut. Det är emellertid lite mindre utmärkt att det i princip inte finns några rimliga alternativ, givet vår resfrekvens.
Ett av ”alternativen” är att hyra ett eget flygplan, givetvis inte från Moçambique då detta är lika bojkottat som LAM, alltså från Sydafrika. Känns dock inte som ett alternativ.
Ett annat ”alternativ” är att köra bil upp, vilket tar minst tre dagar. Det innebär att jag kommer att spendera ungefär 12 dagar i bil i månaden mellan Lichinga och Maputo, alltså inte heller aktuellt. (Notícias brukar rapportera att antalet personer som dör i trafiken i Moçambique vissa veckor uppgår till 60-70 personer.)
Ett tredje alternativ är att flyga från Maputo till Johannesburg och sedan vidare till Malawis huvudstad Lilongwe och att där bli hämtad i bil och åka bil i åtta timmar till Lichinga.
När det i tisdags var dags att åka till Lichinga gjorde jag det således på samma sätt som tidigare, och vi ramlade inte ner, denna gång…